31-12-2025 Spanje: heenreis en Oud & Nieuw
1 januari 2026 - Peñíscola, Spanje
Dit jaar vertrekken we eerder naar Spanje dan vorig jaar. Het overwinteren is toen goed bevallen en en we willen iets langer de Hollandse winter ontvluchten. Voor de kerstroos is een prima plekje gevonden (in de prullenbak), dus die mag mee.
De eerste nacht overnachtten we op een heuvel bij een plaatsje in Frankrijk waar het 's nachts 6 graden vroor. Helaas was de plaatselijke pizza-automaat verdwenen.
De volgende stop was bij Meze in Zuid-Frankrijk, niet zo ver meer van Spanje en aan een aardig meer.
Op dag 3 zagen we al snel de Pyreneeën schitteren in de zon.
Eind van de middag bereikten we camping El Cid bij Peniscola. De eerste nacht moesten we op een soort parkeerplaats staan. De volgende dag kregen we, na wat onderhandelen, een prima plek die breed genoeg was om ook de voortent op te zetten.
Ondertussen was het Oudjaar en genoten we van de meegebrachte oliebollen en pasteitjes.
Tot het tijd was om om 20:00 uur naar het restaurant van de camping te gaan. We hadden ons opgegeven voor het Oudjaarsdiner en bleken, behalve 2 Fransen, de enige niet-Spanjaarden te zijn. Het diner bestond uit heel veel gangen, inclusief wijn en we lieten het ons goed smaken. Vanaf 23 uur ging de discomuziek aan en hebben we gezellig mee gedanst. Even voor middernacht werd de cava ingeschonken en stond iedereen klaar met het zakje met 12 druiven die we gekregen hadden.
Tegelijk aten we, geheel volgens de Spaanse traditie, bij elke klokslag een druif voor geluk in de 12 maanden van het nieuwe jaar. Daarna was het iedereen een gelukkig nieuwjaar wensen en nog een uurtje verder dansen. We eindigden het feest met nog een laatste oliebol bij de camper.
IEDEREEN EEN FANTASTISCH 2026 IN GOEDE GEZONDHEID EN IN VREDE GEWENST










