6-9-2024 Canada: mount Robson
6 september 2024 - Mount Robson, Canada
Vandaag rijden we naar de voet van Canada’s hoogste berg, de mount Robson, 3954 meter hoog. We volgen daarbij nog steeds de Yellowhead Highway. Langzaam maar zeker gaat de weg alsmaar hoger. We rijden eerst een behoorlijke tijd tussen dicht beboste heuvels, daarbij zien we ook regelmatig vrachtauto’s zwaarbeladen met boomstammen.
Dan beginnen de bergen op te doemen. We rijden nog steeds in de vallei van de North Thompson, die we ook af en toe kruisen.
Dan doemt hij ineens in alle glorie voor ons op: mount Robson:
Om half een zijn we al op de first-come first-serve camping aan de Fraser rivier (die hier vlakbij in de Thompson uitmondt). De camping heeft een grappige spiraal lay-out, waardoor je langs alle plekken geleid wordt. Omdat we zo vroeg zijn vinden we al snel een plekje.
Na de lunch wandelen we naar het visitor center dat een magnifiek uitzicht heeft op Canada’s hoogste berg.
Vanaf het centrum gaan we een route volgen naar Lake Kinnay, eerst 2 km over een asfaltweg, daarna door het bos. We volgen daarbij de Robson rivier, een smeltwater rivier van de Robson gletsjer.
Ook in dit bos staan weer bijzondere bomen, zoals dit kleine boompje dat geënt lijkt op een oude boomstronk. En natuurlijk weer prachtige cederbomen.
De wild stromende Robson rivier wordt geleidelijk breder.
Dan mogen we met een voetbrug de Robson rivier over.
En staan we ineens voor het prachtige Lake Kinnay. Dat vraagt weer om een selfie poging.
Als we een stukje verder lopen langs het meer zien we het ineens: door de stand van de zon is er een prachtige weerspiegeling in het turquoise-kleurige meer. Ook de mount Robson spiegelt zich, maar is te hoog om in een beeld te vangen.
We volgen dezelfde weg terug, waarbij we nog wat foto’s maken van de woeste Robson rivier
En van mount Robson.
Het was een prachtige wandeling van 15 km.
Terug bij het visitor center maken we van de wifi gebruik om nog een kabelbaan voor overmorgen te boeken en te checken of we bij Lake Louise toch niet 2 i.p.v. 1 nacht kunnen blijven (helaas niet). Want natuurlijk is er in het park geen bereik (deze blog is ook weer later gepost).
Morgen gaan we de Columbia Icefield Adventure doen, dus een gletsjer op!

























