6-9-2024 Canada: mount Robson

6 september 2024 - Mount Robson, Canada

Vandaag rijden we naar de voet van Canada’s hoogste berg, de mount Robson, 3954 meter hoog. We volgen daarbij nog steeds de Yellowhead Highway. Langzaam maar zeker gaat de weg alsmaar hoger. We rijden eerst een behoorlijke tijd tussen dicht beboste heuvels, daarbij zien we ook regelmatig vrachtauto’s zwaarbeladen met boomstammen.

IMG_20240906_104759255   IMG_20240906_110021623

Dan beginnen de bergen op te doemen. We rijden nog steeds in de vallei van de North Thompson, die we ook af en toe kruisen.

IMG_20240906_110333576   IMG_20240906_115210756

Dan doemt hij ineens in alle glorie voor ons op: mount Robson:

IMG_20240906_121511091

Om half een zijn we al op de first-come first-serve camping aan de Fraser rivier (die hier vlakbij in de Thompson uitmondt). De camping heeft een grappige spiraal lay-out, waardoor je langs alle plekken geleid wordt. Omdat we zo vroeg zijn vinden we al snel een plekje.

IMG_20240906_130134190

Na de lunch wandelen we naar het visitor center dat een magnifiek uitzicht heeft op Canada’s hoogste berg.

IMG_20240906_130608527

Vanaf het centrum gaan we een route volgen naar Lake Kinnay, eerst 2 km over een asfaltweg, daarna door het bos. We volgen daarbij de Robson rivier, een smeltwater rivier van de Robson gletsjer.

IMG_20240906_134239835_HDR   IMG_20240906_134857271_HDR

Ook in dit bos staan weer bijzondere bomen, zoals dit kleine boompje dat geënt lijkt op een oude boomstronk. En natuurlijk weer prachtige cederbomen.

IMG_20240906_135900939_HDR   IMG_20240906_135919722_HDR

De wild stromende Robson rivier wordt geleidelijk breder.

IMG_20240906_141141127_HDR   IMG_20240906_143308291_HDR

Dan mogen we met een voetbrug de Robson rivier over.

IMG_20240906_143350388   IMG_20240906_143442969_HDR

En staan we ineens voor het prachtige Lake Kinnay. Dat vraagt weer om een selfie poging.

IMG_20240906_143753223   IMG_20240906_143846747_HDR

Als we een stukje verder lopen langs het meer zien we het ineens: door de stand van de zon is er een prachtige weerspiegeling in het turquoise-kleurige meer. Ook de mount Robson spiegelt zich, maar is te hoog om in een beeld te vangen.

IMG_20240906_144804117   IMG_20240906_144822255

We volgen dezelfde weg terug, waarbij we nog wat foto’s maken van de woeste Robson rivier

IMG_20240906_151441804_HDR   IMG_20240906_152540649_HDR

En van mount Robson.

IMG_20240906_152545794_HDR   IMG_20240906_154132625_HDR

Het was een prachtige wandeling van 15 km.

Screenshot_20240906-170122

Terug bij het visitor center maken we van de wifi gebruik om nog een kabelbaan voor overmorgen te boeken en te checken of we bij Lake Louise toch niet 2 i.p.v. 1 nacht kunnen blijven (helaas niet). Want natuurlijk is er in het park geen bereik (deze blog is ook weer later gepost).

Morgen gaan we de Columbia Icefield Adventure doen, dus een gletsjer op!

Foto’s